Hur många människor spelar League of Legends?

Vi vet alla att League of Legends är ett av de mest populära onlinespelen i världen, men vi visste inte riktigt hur stort League of Legends egentligen är. Det är dags att ta reda på det totala antalet spelare på League of Legends. Spelarantalet har ökat år för år och är nu ett av de mest spelade flerspelarspelen i världen och den mest spelade E-sport i världen.

League of Legends , ett spel som utvecklades av Riot Games 2009, har fått stor popularitet de senaste åren. Det började 2009 med några hundratusen spelare, fick snabbt fäste och nådde 11 miljoner spelare 2011, som sedan återigen tar ett stort språng till 65 miljoner spelare 2014 och ett ännu större språng till 100 miljoner spelare 2017. Efter det hade League of Legends en liten nedgång i antalet spelare till 75 miljoner 2018, men har gjort en comeback 2020 med ett spann på 100-120 miljoner spelare.

Även om många människor tror att League of Legends är ett döende spel säger siffrorna en helt annan historia. League of Legends spelarantalet år 2021 har nått ett totalt antal på 115 miljoner aktiva månadsanvändare! Med denna galna statistik kan vi helt enkelt inte se League of Legends dö inom en snar framtid! Om du vill veta mer om hur League of Legends fick sin popularitet, fortsätt då att läsa den här artikeln!

Hur ökade League of Legends i popularitet?

I början var LoL ett mycket annorlunda spel. Idag har vi vårt rättvisa matchningssystem, ett begripligt spelupplägg och så många skinn vi vill ha. Och det enda problematiska som vi kan enas om är klienten, som ibland tar på sig själv.

Men vissa League of Legends -spelare kanske minns en tid då det faktiskt rådde kaos i spelet. Laggy servrar och buggigt spel – ingen var immun mot de många problem som uppstod varje dag. Så hur kunde ett spel som League of Legends stiga till ett så stort antal aktiva spelare dagligen?

Först och främst måste vi ge Riot Games beröm för att de tog itu med en stor del av problemen. Champions rättades, föremål togs bort och nya lades till, nya kartfunktioner infördes. Och till slut fick vi det League of Legends -läge som vi har nu. Regelbundna patchuppdateringar, buggfixar och djupgående betatestning är bara delar av detta.

League of Legends startade i Nordamerika. I början var NA-servern den enda existerande. Och den europeiska och de andra servrarna kom nästan ett år senare. Men trots allt fortsatte intresset för spelet att växa sedan dag ett. Varför är det så?

Tja, vi kan säga att det beror på att League of Legends är ett så fantastiskt spel. Och vi skulle inte ha fel eftersom det på den tiden var en helt ny sensation i världen av konkurrenskraftiga videospel. En arena som krävde kunskap, skicklighet och strategi.

Det var de grundläggande sakerna som lanserade LoL i esportvärlden. Och Esports gjorde LoL mer populärt än vad man någonsin hade kunnat föreställa sig!

League of Legends Esports

Det är ingen hemlighet att Esports massivt påverkade tillväxten av League of Legends spelarantalet. Det hjälpte till att sprida LoL över hela världen och gjorde det mer populärt än någonsin. Så hur fungerar den professionella Esports-scenen League of Legends?

Jo, den professionella LoL-scenen är uppdelad i flera olika ligor som var och en representerar den region och de servrar de befinner sig i. Till exempel har den nordamerikanska servern och regionen LCS ligan under hela året. Endast de bästa lagen från USA, Kanada och resten av NA spelar i LCS. Och detsamma gäller för den europeiska LEC, den sydkoreanska LCK, den kinesiska LPL och resten.

Nu arbetar alla dessa enskilda ligor mot samma mål – att lansera sina bästa lag på internationell nivå. Mid-Season Invitational, eller MSI, är den första internationella turneringen som sker varje år för League of Legends. Den arrangeras i olika stater och städer varje gång, och lag från alla ligor deltar i den. MSI är en mycket seriös tävling som organiseras av Riot Games själva och har funnits sedan 2015.

Den viktigaste händelsen för League of Legends Esports-världen är dock världsmästerskapet. Worlds är den slutliga sammandrabbningen mellan de bästa lagen i slutet av året. LoL World Championship är den storslagnaste Esportstävlingen, och den har slagit tittarsiffrorna många gånger nu. Till exempel hade finalen i Worlds 2018 rekordstora 99,6 miljoner unika tittare runt om i världen. Och bara för att jämföra hade den amerikanska Superbowl 2019 endast 98,19 miljonertittare.

Men om det finns en anledning till att LoL Esports-scenen får så många tittare och spelet så många fler spelare så är det lagen och spelarna! Kolla in den här artikeln om du är intresserad av LoL:s rankingsystem.

De bästa League of Legends Esports-lagen och spelarna

När vi pratar om proffsspelare på League of Legends menar vi verkligen legender. Situationen är som i alla andra sporter – de bästa spelarna inspirerar resten av oss att prova spelet, förbättra oss och bli bäst.

En person som förtjänar mest erkännande för att ha inspirerat LoL-spelare är Faker. Lee “Faker” Sang-hyeok är en sann ikon inom League of Legends -communityt. Hans debutmatch redan i säsong 3 i LCK-ligan visade oss hans extraordinära talang för spelet. Under de kommande åren skulle Faker fortsätta och vinna de flesta av hemmeturneringarna och internationella turneringar. Han utvecklades till den absolut bästa League of Legends -spelaren genom tiderna.

Men Faker är inte den enda inflytelserika personen i gemenskapen. Proffs som Bjergsen, Doublelift, Froggen, Rekkles, Shushei och många fler har inspirerat många människor att gå med eller stanna kvar i spelet också. Och dagens stjärnor som Caps, Elyoya, Perkz, Larssen, och Jankos, fortsätter bara den traditionen.

Å andra sidan har lag som Team SoloMid, T1, G2 Esports, Cloud 9, Fnatic och andra lämnat ett verkligt arv efter sig. Fans runt om i världen hejar på sina lag och ser dem som en viktig anledning till att de fortfarande tittar på och spelar spelet. Så du kan tydligt se hur League of Legends Esports-scenen har påverkat tillväxten av spelets spelarbas under året.

Har streamers påverkat LoL:s spelarbas?

Tack vare streaming har League of Legends blivit den mest sedda Esports-titeln. Under ett viktigt evenemang, som världsmästerskapet, samlar tredjepartsplattformar som Twitch och YouTube till 500 000 live-tittare på Riot Games officiella kanaler. Och under vanliga dagar är League of Legends tittare på Twitch fortfarande nummer ett – 150 000 till 200 000 tittare i genomsnitt live varje sekund! Inget annat videospel har kommit i närheten av detta.

Den stora anledningen till att League of Legends har så mycket uppmärksamhet på Twitch är de faktiska streamarna själva. Karaktärer som Tyler1, Imaqtpie, Doublelift och Midbeast samlar enorma mängder tittare varje dag. De har en massiv fanbase och anhängare som bidrar till League of Legends:s spelarantal. De uppträder och lär andra spelare hur de ska bli bättre på spelet, vilket resulterar i en stadig tillväxt över tidseffekt även för League of Legends popularitet.

Nästan alla professionella League of Legends -spelare har också provat att streama. Faker, Jankos och Perkz är bland de mest kända. De har inte de bredaste scheman när det gäller streaming, men de anstränger sig ändå för att steama på sin fritid.

Streaming är ett fantastiskt verktyg för marknadsföring och publicering av innehåll, och därför fungerar det också utmärkt för LoL. Det är lättillgängligt, och vem som helst kan titta på eller streama sina favoritspel gratis. League of Legends har varit en del av streamingbranschen sedan dag ett. Människor tycker om att se andra som lyckas besegra sina egna motståndare. Vi kan lära oss mycket av andras misstag, och League of Legends spelare är villiga att lägga ner tid på att utveckla sina färdigheter i spelet.

Så lika mycket som de internationella turneringarna har påverkat antalet League of Legends -spelare, lika mycket har streamarna gjort!

League of Legends spelarantal 2011 – 11,5 miljoner

Detta är året då Riot Games för första gången tillkännagav ett officiellt uttalande med antalet spelare de hade. Det visade oss i en liten League of Legends spelarantalgraf.

League of Legends statistik 2011

Vad vi förstår av den grafen är att League of Legends 2011 hade:

  • 32,5 miljoner registreringar
  • 11,5 miljoner spelare varje månad
  • 4,2 miljoner dagliga spelare
  • 1,3 miljoner spelare som spelar samtidigt

Men League of Legends var inte det enda som hade vuxit under perioden, Riot Games utvecklaren av League of Legends hade också femdubblat sin storlek till 300 anställda.

De hade också inkluderat cool statistik som till exempel hur många hantlangare som dödades, hur många mästare som dödades och hur mycket guld som tjänades in.

League of Legends spelarna 2012 – 32 miljoner

Under nästa år släppte Riot Games ytterligare ett uttalande om League of Legends spelarantal. De hade återigen gett en snygg infografik för att hjälpa till att förstå spelets tillstånd 2012.

League of Legends statistik 2012

Vad vi kan ta med oss från League of Legends -grafiken är att League of Legends hade

  • 70 miljoner registreringar
  • 32 miljoner spelare varje månad
  • 12 miljoner dagliga spelare
  • 3 miljoner spelare som spelar samtidigt
  • 4,1 miljon Facebook-älskare

De hade också gett annan information, t.ex. att League of Legends har spelats i mer än 1 miljard speltimmar varje månad, att den huvudsakliga åldersgruppen är 16-35 år med mera.

League of Legends spelarna var 65 miljoner år 2014

Två år framåt i tiden släppte Riot Games ett nytt officiellt uttalande med detaljer om League of Legends. Den här gången hade de inte kommit med någon infografik utan snarare rak information.

Från uttalandet från Riot Games förstår vi att League of Legends nu hade

  • 65 miljoner spelare per månad
  • 27 miljoner dagliga spelare
  • 8 miljoner spelare i toppnivå

Även om Riot Games inte släppte lika mycket information som tidigare var det ändå uppenbart att League of Legends fortfarande växte. Det hade tagit mycket längre tid än tidigare, men Riot Games hade lyckats fördubbla antalet månads- och dagsspelare, vilket innebar att det totala antalet spelare per månad uppgick till 67 miljoner.

League of Legends spelarantal 2017 – 100 miljoner

Riot Games släppte inget uttalande när de nådde detta mål, men enligt analysdata och vissa grafer från League of Legends förstår vi att League of Legends spelarantalet hade nått cirka 100 miljoner månatliga spelare under 2017.

Om League of Legends var ett land skulle det rankas på 14:e plats när det gäller befolkning per land av de över 200 länderna i världen. Det stämmer, det finns bara 13 länder under 2021 som har en befolkning på över 100 miljoner invånare.

League of Legends spelarantal 2018 – 75 miljoner

Precis som alla spel har det, hade även League of Legends sin nedgång i antalet spelare. Men oroa dig inte eftersom League of Legends har återfått sin position 2020 på grund av det antal evenemang som de höll och den mängd marknadsföring som hade gjorts. Vid det här laget har vi haft fantastiska filmsekvenser och även musik av många populära skapare som Imagine Dragons.

League of Legends spelarantal 2021

League of Legends spelarantalet har nått totalt 115 miljoner månatliga spelare 2021 enligt färska uppgifter och har blivit det mest spelade spelet sett till antalet speltimmar. Med ständiga lanseringar av nya evenemang, turneringar och mästare har League of Legends blivit ett av de mest spelade spelen i världen. League of Legends har bokstavligen minst ett spel startat varje sekund.

Undrar du fortfarande om League of Legends är stort eller inte? League of Legends har haft sammanlagt 75 miljoner dollar i prispottpengar i alla sina turneringar som hållits över hela världen. För att vara exakt har de haft $5 580 255,87 som prispengar för onlineturneringar hittills och $69 363 810,93 som Offline/LAN-turneringar hittills. Att ha 75 miljoner dollar i Esports-investeringar hittills visar verkligen hur stor League of Legends är och om det inte räcker för att övertyga dig, låt oss jämföra League of Legends med andra spel.

League of Legends konkurrenter

League of Legends vs Dota 2

League of Legends och Dota 2 är världens största MOBA-spel. Skillnaden i antalet spelare mellan dessa två spel är dock enorm. Medan Dota 2 har cirka 11 aktiva månadsanvändare har League of Legends 115 miljoner aktiva månadsanvändare, vilket gör League of Legends cirka 10 gånger större än Dota 2. Dessutom har League of Legends cirka 50 miljoner dagliga aktiva spelare år 2021, medan Dota 2 endast har 1 miljon dagliga spelare.

League of Legends vs Minecraft

Minecraft är världens mest populära videospel på många olika spelplattformar, till exempel Twitch och YouTube Gaming. År 2021 har Minecrafts spelarbas stigit till hela 125 miljoner aktiva spelare per månad, vilket “bara” är 10 miljoner fler än spelarbasen på League of Legends. Denna statistik sätter verkligen ett bra perspektiv på hur stor League of Legends verkligen är.

League of Legends vs CS:GO

CSGO är ett av de största FPS-spelen i världen och har fortfarande bara 26 miljoner månatliga spelare. League of Legends har nästan 100 miljoner fler än så!

Slutgiltiga tankar

Varje år växer antalet spelare på League of Legends mer och mer. Denna stadiga ökning har funnits här sedan spelets allra första början. Vi är mycket lyckligt lottade att se vårt favoritspel ha en sådan stor framgång, trots att det har gått mer än 10 år sedan vi först gick in på Summoner’s Rift. Sanningen är att ingen videospelstitel någonsin har legat på toppen av popularitetslistorna som League of Legends.

Riot Games förtjänar mycket beröm för att de lyssnar på sin breda publik när det gäller själva spelet och den professionella scenen. Människor som spelar League of Legends vill i allmänhet vara kopplade till det, även när de inte spelar spelet. Och alla böcker, filmsekvenser, appar, streams och talkshows har gjort exakt det – fört LoL:s värld närmare oss alla!

Med det sagt är vi spända på att se vad framtiden har att erbjuda oss, League of Legends spelare. Varje år lyckas Riot Games introducera nya saker och hålla oss engagerade. Och vi hoppas att det kommer att förbli så under en mycket lång tid framöver. Må antalet miljoner och åter miljoner spelare öka ännu mer!